torsdag 26 juli 2012

Föl!

Idag är det torsdag, men ingen vanlig torsdag ändå.
Vi har gått och väntat på Evita, hon har sett fölfärdig ut i flera dagar.. Och idag var det dags!
Peter steg upp och rastade hundarna, hämtade tidningen, kollade ankorna och gick sen ner i ladan. Där låg Evita och var i full fölning! Peter ringde snabbt mig för jag har ju missat varenda fölning det här året. Morgonrock, byxor och foppatofflor på, sen galloppade jag ner till ladan. Fölet var stort, Evita var besvärad. Det är svårt det där med att veta om man ska hjälpa till eller inte. Men, vi valde att hjälpa till försiktigt. Peter lirkade med fölet när Evita krystade, hon låg ner och gungade från sida till sida. Så la hon sig på sidan och plupp så kom en långbent grabb ut. En hingst!!!! Peter och jag tittade på varandra, det här är inte klokt! Vilken tur vi har haft i år med alla föl!!! Tre vackra stoföl och nu en hingst som faktiskt kan användas på alla våra ston om några år! Så skönt att kunna fixa det där med hingst och betäckning på ston här hemma, slippa köra iväg o lämna och hämta ston och hingstar.
Nu har vi Eros. Och lille grabben här. Kanske även Diego kan användas framöver, jag är lite osäker på honom men det är pga hans färg.
Den här lille grabben, som ännu inte fått sitt namn, ser brun ut. Han verkar även vara jämnt brun men grå i ansiktet och har en vit fläck i pannan. Mamma Evita har ju sin vita fläck i pannan och är lite gråsprängd i ullen på halsen. Och grabbens pappa är Ambersun Centaurus, en fantastiskt snygg hingst som går nere hos Kusipacha alpacka i Tomelilla. Centaurus ägs av Ambersun men står till förfogande för alpackadamer här i Sverige. Man får liksom passa på när det finns sådana snyggingar att tillgå.
Nä nu ska jag hjälpa grabben hitta matbaren på mamma :-)
Lycka!!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar