torsdag 26 april 2012

Klippning imorgon och snart kommer EROS!!!

Imorgon, fredag, är det dags för alpackorna att bli friserade. Jag ser fram mot mängders mängder med ull av finfin kvalitet. Men, hinner alpackorna att torka upp innan det är dags? Det regnade hela dagen hos oss igår så alpackorna såg ut som dränkta katter när jag var nere vid tiotiden på kvällen. Så, då stängde jag in dem i ligghallen.... Men nu på morgonen så tycker jag att de ser lika blöta ut som igår. Hoppas hoppas hoppas de hinner torka. Ikväll flyttar vi över dem från ligghallen till fållan inne i ladan och låter båda stordörrarna vara helt öppna så det blåser igenom. Det är väl allt vi kan göra, om vi nu inte ska stå och blåsa på dem med hårfön.
Jag tänker skicka in en del ull till årets alpackaull-utställning... funderar på att skicka Daphnes, Dixies, Glimmas, Diegos och Amorinas ull. Alaskas ull är ingen mening att skicka in, hon har förstört den i alla taggbuskarna i hagen (gissa om de kommer tas bort under sommaren?). Evitas ull är inte tillräckligt bra i år, det har tagit hårt på henne att bli mamma och ha föl i magen samtidigt som hon har gett di till Diego. Cleos ull är för grov. Artemis är en gammal dam och hennes ull behöver inte bedömas. Afrodites ull innehar för mycket täckhår.
Och ja visst ja!!!!!! Jag ska så klart skicka in ullen från Langstorps Eros, hingsten som flyttar hit på tisdag!!!!! Han fick kanonbedömning i förra årets ullutställning :-)




Langstorps Eros meriter:

2011 Tenhult:
1:a pris Ungdjur, hingst, vit
Reservchampion, hingst, vit
Vinnare av ”Made in Sweden”

Ullutställning september 2011
1:a plats i vuxenklassen för vita djur med 64,5 poäng av 100 möjliga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar