måndag 22 augusti 2011

Strävan och längtan efter den perfekta ullen

Ja, jag föder ju då upp Alpackor tillsammans med min man. Vi fick hem våra första tre alpackor i november 2009, idag har vi 8 st ljuvliga underbara hummande alpackor. Och eftersom jag är så fiberintresserad så är såklart målet med uppfödningen att få den 'perfekta' alpackan.. Men vad är då den perfekta alpackan? Ja här går ju åsikterna starkt isär beroende på vem man frågar. En del säger 'kända föräldrar', 'snygg i hållningen', 'massa ull' osv. En del vill ha alpackor av viss färg, andra av speciell personlig karaktär. En del vill ha 'söta' alpackor, andra vill bara ha betesdjur. Men, vad vill då jag ha? Ja, för det första tror jag inte på 'kända föräldrar', det gör ju inte min alpacka unik. Och vem som helst kan köpa sig till ett fint djur med kända föräldrar om man har en plånbok som är stor nog. Nej, då är jag nog mer för att hitta kombinationerna av djur som ger mig den perfekta alpackan. Och så här låter nog min beskrivning av min drömalpacka: ett vackert djur som utmärker sig från mängden, rak stolt hållning och lång rak rygg. Fina välställda ben och ett trevlig gung i steget. En trygg blick och stabil i humöret. Lugn och lätthanterlig i all hantering. Klorna ska vara raka och korta. Tänderna ska vara väl satta och möta varandra i bettet. Bringan ska vara bred. Ullmässigt ska den vara jämnt satt över hela djuret, den ska vara tät med en lätt krusning. Fibern ska ha ett blänk som skimrar i solen och vara mjuk över hals, rygg och mage. Täckhår ska vara minimalt satt och djuret ska behålla sin ullkvalitet år efter år. Fibern får inte vara för lång ej heller för kort, 8-10 cm är bra.

Och på bilden ser ni ett av årets föl. Hon heter Alaska och har mycket av det jag önskar men tiden får berätta hir det går. Klart är i alla fall att hon ska få träffa hingsten Ambersun Evolution när hon är stor nog. Och det hingstvalet har inte att göra med att Evolution har kända väl meriterad släkt bakåt utan för att Evolution och Alaska förhoppningsvis är en bra match som för oss mot den perfekta alpackan så småningom.. Längtar redan :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar