lördag 12 november 2011

Funderingar så här på en lördagkväll..

Jag sitter här i köket med ett glas rödvin och funderar, tänker, drömmer och känner efter. Diskmaskinen brummar och svishar sitt vatten runt och runt.. Det knäpper från veden i braskaminen, det är varmt och skönt. Marsvinen i sina burar här i kökshörnan knaprar på sina morötter och myser. Livet går sin gång.
Jag har blivit uppsagd från mitt jobb som It-konsult, en värld och ett kontor jag jobbat i sedan 1999. Från årsskiftet är jag arbetsbefriad och har några månadslöner kvar efter det. Men, sen då? Vi har vår gård till salu, vi känner att vi vill flytta till en gård med en riktig lada där man verkligen kan hålla många djur. Och just en sådan gård har vi fått tag på! Stall, höskulle osv. Men, innan vi kommer dit så måste vi ju få en köpare på den gård vi bebor idag. Och husmarknaden är minst sagt trög. Suck.

Och när man nu är i den här situationen som jag är i nu, då flyger verkligen tankarna runt i över 100km/h. Vad gör jag nu? Vad händer? Och framför allt, är det NU det händer? Ni vet, den där pushen man längtat efter att få? För ni vet väl om var mitt hjärta ligger? Jo, i alpackafibern. Så, är det nu jag ska ta mig samman och skaffa eget på riktigt? Starta upp det där spinneriet? För visst har jag redan spanat in vilken lokal jag ska ha, jodå det har jag :-) frågan är bara -är den till salu/uthyrning? Och maskinerna.. Elen.. För jag har egentligen bara min egen tid att spela med.
Och så är det detta med alpackorna. I år har det varit lite småstrul med hingstbesöken, han behövs ju såklart på flera håll och det är många mil att köra. Just därför vill jag ha hit egen hingst, helst 'egna hingstar'! Bestämd form pluralis så att säga. Jag vill ha dem här, köra betäckningarna här hemma i vårt eget tempo och med lugna utvilade alpackor. Det är ju deras kärleksstund, gör ju inget heller om de kan gå på varsin sida av staketet resten av året och tråna efter varandra, det är ju bara bra.

Så, om vi nu flyttar... Då har vi redan köpt hingst! Han är reserverad till oss, nästan öronmärkt så att säga. Han är vit, stor, stolt och hårig :-) han har ett SD på 3.2 vilket slår ut de flesta andra hingstar jag sett här i Sverige. Världsklass med andra ord! Och han ska minsann bo här! För ska jag jobba med ull ja då ska det banne mig avlas fram det bästa i ullväg som vi bara kan!

Kram till er alla därute och håll tummarna för att vindarna fortsätter blåsa i den riktning som den gör

<3<3<3
Sofia

1 kommentar:

  1. OJ vad mycet på gång.. jag förstår att dina tankar snurrar åt alla håll! jag håller verkligen tummarna för att dina drömmar ska kunna uppfyllas!!!!!!

    SvaraRadera