onsdag 9 november 2011

Från olika århundraden

Jag äger fyra spinnrockar men bara två av dem går att spinna på just nu. Den till vänster är min självklara favorit som jag döpt till 'Min Älskling'. Hon är tillverkad 1856 och spinner sååå bra! Hon är snabb, lätt-trampad och kämn i humöret. Ska man hitta en nackdel så är det väl att man inte får plats med mer än max 70gr alpacka på spolen och att det enbart finns just 1 st spole. Men det där betyder ju inget.
Och så har vi spinnrocken till höger.. Det är en resespinnrock från Ashford, bara några år gammal. Men här har vi en lynnig tjej, långsam, trögtrampad och rätt jobbig. Jag tog fram henne (hon är ännu inte döpt) i förrgår kväll och spann ett stort nystan grått alpackagarn på henne. Och som jag kämpade! Hade ont i höger ben och fot, ett tag satt jag med båda fötterna på trampan och tryckte o tryckte. Pust! På den tid jag la ner skulle jag hunnit spinna den dubbla mängden garn på Min Älskling och ändå inte varit trött!
Jaja, alla är de olika. Och jag har ställt undan reserocken igen, hon får stå till de tillfällen man ska ut och just resa. Eller när man ska spinna på olika marknader... För flyttar jag Min Älskling så tappar hon sina inställningar lätt och det tar en dag eller två innan hon är sig själv igen.
Och JA jag gillar verkligen att spinna!

1 kommentar: