måndag 3 oktober 2011

Min älskling i en hörna

Sitter här vid frukostbordet och tittar på min älskling, dvs min första egna spinnrock. Jag spann på den igår här i köket men hann inte färdigt innan middagen skulle fram så rocken ställdes in i hörnet så länge. Och just sådär, med ullen hängande, så är rocken som vackrast.
Hon är daterad 1856, någon har skapat henne som trolig brudgåva till sin tillkommande, det var så man gjorde förr. Och någon har arbetat vid rocken i många timmar, fotbrädan är så ljuvligt nedsliten.
Jag gav 250:- för henne, tog henne hem och min man putsade upp henne. Jag smorde hennes delar och gav henne smörj. Hennes enda spole behövde finslipas lite inuti för att rulla lätt. Och jag har aldrig haft en såhär skön spinnrock, någonsin... Är ändå ägare till ett par stycken nu... Så därför har jag döpt henne till 'älsklingen'

2 kommentarer:

  1. Härlig spinnrock, ser ut som en riktig antikvitet men ändå användbar! Det måste vara underbart att kunna spinna sin ull själv... börjar nog bli intresserad.... Ulla-Britt

    SvaraRadera
  2. Ja UllaBritt, du får väl komma till mig o hälsa på en helg till våren så ska jag lära dig att spinna ull bara för nöjets skull ;-) /Sofia

    SvaraRadera