torsdag 23 februari 2012

Grimträning mm

Vintern håller sakta på att släppa taget, snön ligger fläckvis kvar och isen smälter med små rännilar över backen. Det blåser rejält här i Rödeby idag, inget bra väder att köra löshalm i skottkärra :-) så det blev bara mockning av bajs hos alpackorna och ingen påfyllning av ny halm. Nu vet jag att de troligen kommer sova ute inatt, jag känner mina pälsklingar.
Efter att jag gett alpackorna sin frukost idag så stängde jag in dem och körde lite grimträning med de tre små. Diego, vår grabb, är två månader yngre än de andra och de märks i hans (o)mognad. Han vill helst till mamma. Har svårt att koncentrera sig på mig. Men det gick bra. Jag börjar med att "ställa" honom där jag vill ha honom. Det innebär att man går före bakom bredvid och sidvis utan att använda händerna. Jag fick honom rätt och stod då vid hans bog med min sida mot honom. Det betyder "stå still". Går jag bakåt, alltså backar mot hans rumpa, så ska han gå framåt. Går jag framåt och framför honom ska han backa. Så långt allt bra. Och när jag står där vid bogen så tar jag ett steg ut till sidan. Målet är att han då ska vända huvudet mot mig och inte bort. Vänder han bort huvudet så är han inte "med" mig. Jag lyckades i alla fall. så då tog vi på grimman, lugnt o fint. Och så styrde jag honom med kroppen framför mig och runt. Och så övade vi på att stå stilla, det är nästan det jobbigaste för dem tror jag. Att stå stilla alltså :-) Därefter var jag nöjd. Och så gjorde jag samma på Dixie och Alaska. Dixie är en sådan stjärna. Undrar hur det går på utställningen i april? Förmodligen kommer den vi minst anar att sköta sig bäst och den vi tror skulle ha skött sig bäst har gjort bort sig totalt. Typ slängt sig på marken och kastar sig runt runt o bakåt och så där... hmm... men, jag fortsätter att träna. Några minuter varje dag så kommer det.

I övrigt är huset sålt! TJOHOOO! Nu ska vi bara signera det nya huset så att vi kan börja flytta. Den tredje april ska vi vara ute från vårt nuvarande boende...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar