torsdag 8 september 2011

Vila i frid älskade katt

För ett år sedan tog vi hand om två katter från KattKommando Syd, helt underbara varelser. De senaste dagarna har Benny betett sig annorlunda. Han slutade hålla efter sin vackra päls som blev fet och o-ren. Han åt mycket mindre. Hans ryggrad syntes mer och han blev väldigt bukig. Han blev blek om nosen och i tandköttet. Jag ringde veterinären imorse och vi fick tid 9:30. Väl där så kände de igenom Benny, han röntgades och man tog blodprover och temp. Det var vätska han har i buken och det var mycket av den varan. Blåsljud på hjärtat också. När de tog prover på vätskan så var den gul och klibbig, inget bra. Vår katt Benny har utvecklat våt FIP, en obotlig virussjukdom som bara går på katter. Det var inget annat att göra än att låta honom somna in. Men, när man står där och får beslutet så är det som att hjärtat vill kräkas, det är så svårt att säga hejdå. Man förstår ingenting, att det kan komma så snabbt! Och i nästa steg blir jag förbannad, han måste ju haft denna sjuka när han kom till oss.. För här hemma träffar han inga andra katter.
Så, sänd mig gärna stärkande tankar idag. Jag behöver det.

2 kommentarer:

  1. Så fin han är/var. Grät faktiskt en skvätt nu. Vet hur mycket man älskar de där små fina liven och vill aldrig de ska tas ifrån en. <3
    Kraaam, tänker på er.

    SvaraRadera
  2. jag förstår att det känns hemskt när man behöver avliva sin katt.jag var hos veterinären igår och avlivade min katt Smulan.Hon hade fått en blödning i ryggraden som gjorde hennes underkropp blev orörlig.Det ena benet hängde slakt på henne.
    Våra fina katter träffas i himlen.Tänk på de fina minnena av din kisse.Det gör jag.

    SvaraRadera